Terry Pratchett
Venugopalan Ittekot
Snuff
Amsterdam: Boekerij, 2012
347 p.
9789022563267 (paperback)

De boeken van Terry Pratchett werden al in meer dan 37 talen vertaald en wereldwijd werden er al ruim zeventig miljoen exemplaren van zijn verhalen verkocht. Daaruit kunnen we afleiden dat de Engelse auteur over een erg geliefde pen beschikt. De stiel die hij beoefent is dan ook niet van de minste: de actualiteit combineren met humor. Zo tracht Pratchett de huidige maatschappij te bespotten in de bizarre en humoristische fantasiewereld Discworld. Zijn 33e boek van deze ‘Discworld’-reeks (oftewel ‘Schijfwereld’-reeks), Snuif, werd in 2011 geschreven en in 2012 vertaald door Venugopalan Ittekot. Zoals het Pratchetts boeken betaamt, zijn er ook deze keer bizarre figuren zoals trollen en orks aanwezig in Ankh-Meurbork, waardoor het vervreemdende gevoel dat je door de sfeer krijgt, nog versterkt wordt. Het verhaal gaat als volgt: commandeur Douwe Flinx, die overigens ook de hertog van Ankh-Meurbork is, moet van zijn vrouw Sybil mee naar haar gigantische landhuis. De cynische politie…Lees verder
De Schijfwereld is het bizarre fantasy-universum van de populaire schrijver Terry Pratchett. Pratchett is één van de weinige fantasy-auteurs die het genre combineert met humor en veel intelligente woordgrappen. In 'Snuif' wordt de werkverslaafde commandeur van de wacht van Ankh-Meurbork, Douwe Flinx, verplicht op vakantie gestuurd naar het landgoed van zijn vrouw. Het doel is om eens 'lekker te ontspannen' en zijn zoontje kennis te laten maken met zijn adellijke roots. Natuurlijk is er iets vreemds aan de hand op het landgoed Ramkinstate en Flinx gaat, ondanks tegenwerpingen van zijn vrouw, op onderzoek uit. Er wordt iets verzwegen door de elite van het gebied, maar wat? En wie heeft een kobold bloederig vermoord en zijn afgehakte handje laten liggen? Flinx is weliswaar niet bevoegd, maar dat weerhoudt hem er niet van de waarheid boven tafel te halen. Weer een bijzonder geestig en dit keer ook redelijk spannend boek uit de Schijfwereldserie, dat bovendien zonder voorkennis gelezen kun…Lees verder

Over Terry Pratchett

CC BY 2.0 - Foto van/door Credit: http://www.acumenimages.com. Uploaded to Flickr by The Health Hotel.

Terry Pratchett (Beaconsfield, 28 april 1948 – Broad Chalke, 12 maart 2015) was een Engelse schrijver van humoristische fantasy-boeken waarvan vele zich op de Schijfwereld (Engels: Discworld) afspelen.

Pratchett las als kind al veel bij de openbare bibliotheek. Het op dertienjarige leeftijd schrijven van een kort verhaal (The Hades business) voor de schoolkrant vormde zijn kennismaking met het vak van auteur. Toen hij vijftien was werd het verhaal commercieel gepubliceerd. Hij ging van school af toen hij zeventien was en deed een staatsexamen in de journalistiek. Zijn eerste boek The Carpet People verscheen in 1971, maar was al veel eerder geschreven. Twee boeken volgden: De donkere kant van de zon (1976) en Strata (1981). Terry was eerder al gestopt met de journalistiek en had inmiddels een functie als woordvoerder voor het Britse nationale energiebedrijf. Dat maakte hem, kort voor het in…Lees verder op Wikipedia